مناصب درباری عصر صفویه ( مطالعه ی موردی منصب حکیم باشی و منجّم باشی
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم بخشی
- استاد راهنما باقرعلی عادلفر محسن بهشتی سرشت
- سال انتشار 1391
چکیده
حکیم باشی و منجّم باشی از جمله مناصبی بودند که به دربارها اختصاص داشتند. این دو منصب نفوذ قابل ملاحظه ای در دربار پادشاهان صفوی داشته که هر کدام به نوعی در عرصه اجتماعی و سیاسی فعال بوده و برای رسیدن به مقامات بالاتر حتی به خود اجازه می دادند که در سیاست دخالت کرده و در عزل صاحب منصبان دیگر کوشا و ساعی باشند، طوری که هر قدر به اواخر عصر صفویه نزدیکتر می شویم شاهد نقش بیشتر این دو مقام در دربار پادشاهان صفوی هستیم. تمامی پادشاهان این عصر با منجّمان و حکیمان رابطه ویژه ای داشته اند، به پزشکی برای پیشگیری از بیماری و درمان اهمیت می دادند و به همین دلیل حکیم مخصوص به خود را داشتند که این امر باعث اهمیّت یافتن منصب حکیم باشی در این عصر و نفوذ بیش از حد آنان در دربار شد. بسیاری از پادشاهان این عصر از وسوسه ها و القائات منجّمان تأثیر پذیرفته و به همین خاطر هر کدام منجّم و رمال در دربار خود داشته اند. اعتقاد به ساعت سعد و نحس در این عصر چنان بود که حتی استفاده از تجویز پزشک ملزم به جلب موافقت منجّم باشی بود.
منابع مشابه
منصب چراغچی باشی در عتبات عالیات
پادشاهان مختلف ایران پس از اسلام، با توجه به ارادت و علاقهی شدید مردم ایران به امامان شیعه و حرمهای شریف ایشان در عتبات عالیات و بنا به برخی اعتقادات و ملاحظات عقیدتی و سیاسی، توجه ویژهای به آبادی، توسعه و تکریم این اماکن و شهرهای مقدس مبذول داشتند، از جمله اقدامات آنها اهدای چهلچراغها، قندیلها و شمعدانهای گرانبها بود. برای روشن نگاهداشتن و حفاظت یک یا چند چهلچراغ و شمعدان، یک متولی ا...
متن کاملمنصب چراغچی باشی در عتبات عالیات
پادشاهان مختلف ایران پس از اسلام، با توجه به ارادت و علاقهی شدید مردم ایران به امامان شیعه و حرمهای شریف ایشان در عتبات عالیات و بنا به برخی اعتقادات و ملاحظات عقیدتی و سیاسی، توجه ویژهای به آبادی، توسعه و تکریم این اماکن و شهرهای مقدس مبذول داشتند، از جمله اقدامات آنها اهدای چهلچراغها، قندیلها و شمعدانهای گرانبها بود. برای روشن نگاهداشتن و حفاظت یک یا چند چهلچراغ و شمعدان، یک متولی ا...
متن کاملتوپچی باشی و میسکه ویچ
توپچی باشی منسوب به خاندان توپچو باشوف های گنجه است که در تفلیس تحصیل کرده و با زبانهای فارسی، عربی، روسی، ترکی، گرجی، و ارمنی آشنا شده است. وی برای مدتی رئیس شعبه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پترزبورگ بوده و در تربیت نسلی از ایرانشناسان مهم روسیه تأثیر شگرف داشته است. آشنایی وی با خوجکو و از طریق وی ملاقات با میسکه ویچ شاعر لهستانی موجب شد تا نخستین ترجمه منظوم از اشعار میسکه ویچ به زبانی فار...
متن کاملرویکرد مشابه خیام و ژید در دعوت به خوش¬باشی
گرچه در نگاه نخست مقایسۀ خیام، شاعر سدۀ پنجم هجری و ژید، نویسندۀ قرن حاضر فرانسه غریب مینماید، ولی به اندازۀ وجوه افتراق، شقوق اشتراک نیز دارند. اندیشۀ دعوت به خوش باشی در زندگی و بهرهمندی از لحظات آن، هستۀ فکری و شعری خیام را تشکیل میدهد. با تأمل در آثار ژید به ویژه " مائدههای زمینی" در مییابیم که آثار وی نیز تداعیگر همین مضامین هستند. از اینرو؛ در نوشتۀ حاضر روند پیوندهای ادبی- فل...
متن کاملتوپچی باشی و میسکه ویچ
توپچی باشی منسوب به خاندان توپچو باشوف های گنجه است که در تفلیس تحصیل کرده و با زبان های فارسی، عربی، روسی، ترکی، گرجی، و ارمنی آشنا شده است. وی برای مدتی رئیس شعبه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پترزبورگ بوده و در تربیت نسلی از ایران شناسان مهم روسیه تأثیر شگرف داشته است. آشنایی وی با خوجکو و از طریق وی ملاقات با میسکه ویچ شاعر لهستانی موجب شد تا نخستین ترجمه منظوم از اشعار میسکه ویچ به زبانی فار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023